Annukka Mäkitalo
Mielenterveyden häiriöt / esitetyt kysymykset
- itsemääräämisoikeus
- tarpeen mukainen hoitoon ohjaus
- miten määritellään
- miten toimitaan
- millainen olisi järkevä verkostoyhteistyö
Opiskelijalla jolla on mielenterveysongelmia, on oikeus
opiskelunsa aikana saada tarvitsemiaan palveluita Oppilas- ja
opiskelijahuoltolain nojalla. Opiskeluhuoltoa toteutetaan opetustoimen
sekä sosiaali- ja terveystoimen monialaisena suunnitelmallisena yhteistyönä
opiskelijoiden ja heidän huoltajiensa sekä tarvittaessa muiden yhteistyötahojen
kanssa. Opiskeluhuolto jaotellaan laissa yhteisölliseen – ja yksilökohtaiseen
opiskeluhuoltoon.
Yksilökohtaisella opiskeluhuollolla tarkoitetaan
yksittäiselle opiskelijalle annettavia:
- koulu- ja opiskeluterveydenhuollon palveluita;
- opiskeluhuollon psykologin- ja kuraattoripalveluja;
- monialaista yksilökohtaista opiskeluhuoltoa (MAR); ja
- opetuksen ja koulutuksen tueksi järjestettävät sosiaali- ja terveyspalvelut erityisoppilaitoksissa
Opetussuunnitelman
mukainen opiskelijahuolto
Oppilaitosten järjestämä opiskelijahuolto tulee olla opetussuunnitelman
mukainen. Se tarkoittaa toimintaa, jonka avulla tuetaan yhteisöllistä ja
yksilöllistä hyvinvointia sekä terveellisen ja turvallisen oppimisympäristön
syntymistä, edistetään mielenterveyttä
ja ehkäistään syrjäytymistä.
Opiskeluhuolto
suunnitelma
Koulutuksen järjestäjä vastaa siitä, että opiskeluhuollon
toteuttamista, arviointia ja kehittämistä varten laaditaan oppilaitoskohtainen
opiskeluhuoltosuunnitelma. Suunnitelma on laadittava yhteistyössä oppilaitoksen
henkilöstön, opiskelijoiden ja heidän huoltajiensa kanssa.
Opiskeluhuoltosuunnitelma voi olla myös kahden tai useamman oppilaitoksen
yhteinen.
Oikeus saada
opiskeluhuollon psykologi- ja kuraattoripalveluja
Opiskelijalle on järjestettävä mahdollisuus keskustella
henkilökohtaisesti opiskeluhuollon psykologin tai kuraattorin kanssa
viimeistään seitsemäntenä oppilaitoksen työpäivänä sen jälkeen kun opiskelija
on tätä pyytänyt. Kiireellisessä tapauksessa mahdollisuus keskusteluun on
järjestettävä samana tai seuraavana työpäivänä.
Opiskeluhuollon psykologin tai kuraattorin arvion
perusteella opiskelijalla on oikeus saada riittävä tuki ja ohjaus hänen
opiskeluunsa ja kehitykseensä liittyvien vaikeuksien ehkäisemiseksi ja
poistamiseksi. Tarvittaessa opiskelija on ohjattava saamaan muita
opiskeluhuollon palveluja sekä muuta erityisen tuen tarpeessa olevia lapsia ja
nuoria tukevaa toimintaa.
Yhteydenotto
opiskeluhuollon psykologi- ja kuraattoripalvelujen saamiseksi
Jos oppilaitoksen tai opiskeluhuollon työntekijä arvioi,
että opiskelijan opiskeluvaikeuksien tai sosiaalisten tai psyykkisten
vaikeuksien ehkäisemiseksi taikka poistamiseksi tarvitaan opiskeluhuollon
psykologi- tai kuraattoripalveluja, hänen on otettava viipymättä yhteyttä
opiskeluhuollon psykologiin tai kuraattoriin yhdessä opiskelijan kanssa ja
annettava tiedossaan olevat tuen tarpeen arvioimiseksi tarvittavat tiedot.
Myös muu henkilö joka ammatillisessa tehtävässään on saanut
tietää opiskelijan tuen tarpeesta, voi salassapitosäännösten estämättä ottaa
yhteyttä opiskeluhuollon psykologiin tai kuraattoriin.
Opiskelijan ja hänen
laillisen edustajansa asema opiskeluhuollossa
Opiskeluhuoltoa toteutetaan yhteistyössä opiskelijan ja
hänen huoltajiensa kanssa. Opiskelijan omat toivomukset ja mielipiteet on
otettava huomioon häntä koskevissa toimenpiteissä ja ratkaisuissa hänen ikänsä,
kehitystasonsa ja muiden henkilökohtaisten edellytystensä mukaisesti.
Alaikäinen ja muu vajaavaltainen voi, ottaen huomioon hänen
ikänsä, kehitystasonsa ja muut henkilökohtaiset ominaisuutensa sekä asian
laatu, painavasta syystä kieltää huoltajaansa tai muuta laillista edustajansa
osallistumasta itseään koskevan opiskeluhuoltoasian käsittelyyn sekä antamasta
itseään koskevia salassa pidettäviä opiskeluhuollon tietoja huoltajalleen tai
muulle lailliselle edustajalleen, jollei se ole selvästi hänen etunsa
vastaista. Arvion vajaavaltaisen edun toteutumisesta tekee opiskeluhuollon
henkilöstöön kuuluva sosiaali- tai terveydenhuollon ammattihenkilö.
Huoltajalla ei ole oikeutta kieltää alaikäistä käyttämästä
opiskeluhuollon palveluja. Opiskeluhuoltokertomus laaditaan jatkuvaan muotoon
aikajärjestyksessä eteneväksi ja siihen kirjataan yksittäisen opiskelijan:
Opiskeluhuollon
kertomukset
1) nimi, henkilötunnus, kotikunta ja yhteystiedot sekä
alaikäisen tai muutoin vajaavaltaisen opiskelijan huoltajan tai muun laillisen
edustajan nimi ja yhteystiedot;
2) asian aihe ja vireillepanija;
3) opiskelijan tilanteen selvittämisen aikana toteutetut
toimenpiteet;
4) tiedot asian käsittelystä opiskeluhuoltoryhmän
kokouksessa, kokoukseen osallistuneet henkilöt ja heidän asemansa, kokouksessa
tehdyt päätökset, päätösten toteuttamissuunnitelma sekä toteuttamisesta ja
seurannasta vastaavat tahot;
5) toteutetut toimenpiteet;
6) kirjauksen päivämäärä sekä kirjauksen tekijä ja hänen
ammatti- tai virka-asemansa.
Jos sivulliselle annetaan opiskeluhuoltokertomukseen
sisältyviä tietoja, asiakirjaan on lisäksi merkittävä, mitä tietoja, kenelle
sivulliselle ja millä perusteella tietoja on luovutettu.
Mielenterveyslaki ja tahdosta
riippumaton hoito
Mielenterveyslain tarkoituksena on varmistaa potilaan
oikeusturva ja hänen oikeutensa hoitoon. Tämän kaltaista lakia tarvitaan
mielisairauden poikkeuksellisen luonteen vuoksi, sillä sairastunut ihminen ei
aina ymmärrä tarvitsevansa hoitoa. Mielisairauteen vahvasti liittyvä
sairaudentunnottomuus vaikuttaa hoidon tarpeen tunnistamattomuuteen. kts. kuva
On hyvä, että on ihan lakiin kirjattu, että opiskelijalla on oikeus saada kuraattorin tai psykologin palveluja ja mainitaan jopa että kahden päivän sisällä pitäisi saada, jos on akuutti tarve. Mietin vain, onnistuukohan tämä kaikisssa kouluissa, kaikilla paikkakunnilla ja kuka tietää tämän ja kuka osaa vaatia.
VastaaPoista